Ordonanta de urgenta nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare

Ordonanta de urgenta nr. 29/2020 Privind unele Masuri Economice Si Fiscal-Bugetare

Considerații generale

Ca Urmare A Aparitiei Noului Coronavirus (Sars-Cov-2) Si Al Raspandirii Acestuia Din China în statul Numeroase, în România a fost instituita starea de urgenta prin decretul nr. 195/2020 Privind Instituirea Starii de Urgenta Pe TeririTeul Romaniei Si Au Fost Adoptate Numeroase Masuri Care Vizeaza Restricțierea Sau Chiar Suspendarea Anumitor Activitati Economice.

 

Astfel, pe langa luareea tuturor masurilor necesare pentru protejarea sanatatii umane, pentru statul roman a devenit stringătomolta protejarii si a sprijinirii mediului de afaceri, îngrijire este din ce în ce mai afecattat. În Analiza de oporunitate efectuata de guvernul romaniei s-a constatat ca, Printre operatorii Economici Cel Mai Afectati, Dar Si Cel Mai Numerosi, Se Numara Intreprrinderil Mici Si Mijlocii („ImM”).

 

În Pachetul de acte Legislative adopta de automatil din România în Vederea sprijinirii Mediului de Afaceri se numara Si Ordonanta de Urgenta nr. 29/2020 Privind unele Masuri Economice si Fiscal-Bugetare („Oug Nr. 29./2020”), Prin Care au fost Dispuse O Serie de Masuri Cu Aplicabilitate General Mediului de Afaceri, Dar Si de Masuri Specifici SPRIJINIRII Activitatii Imm-Urilor.

Măsuri instalate de ego -ul nr. 29/2020

Eul nr. 29/2020 are ca scop susținerea activității economice în diferite moduri:

 

i) facilități în obținerea finanțării pentru IMM -uri;

 

(ii) reglementarea anumitor contracte încheiate de IMM -uri;

 

(iii) reglementarea anumitor contracte încheiate de alți profesioniști; obligații suplimentare pentru profesiile de interes public;

 

(iv) facilități fiscale;

 

(v) măsuri privind declarația reală a proprietarului benefic;

 

(vi) măsuri privind împrumuturile acordate de EXIMBANK în numele și contul statului;

 

(vii) Măsuri privind împrumuturile acordate de Ministerul Finanțelor Publice

 

(viii) măsuri bugetare publice;

Facilități în obținerea finanțării pentru IMM -uri

Eul nr. 29/2020 modifică și completează ordonanța de guvernare de urgență nr. 110/202 care participă la program.

Care va beneficia de facilitățile pentru a obține finanțare instalat de ego -ul nr. 29/2020?

Întreprinderi (companii, persoană autorizată, întreprinderi individuale sau familiale, micro întreprinderi) care îndeplinesc criteriile care trebuie luate în considerare IMM -uri, respectiv:

 

(i) să aibă un număr mediu anual de angajați mai mic decât 250;

 

(ii) au o cifră de afaceri netă anuală de maximum 50 de milioane EUR, în Ron, sau deține active totale care nu depășesc echivalentul Ron de 43 milioane EUR, în conformitate cu ultima situație financiară aprobată.

 

IMM -urile trebuie să îndeplinească, de asemenea, toate criteriile de eligibilitate furnizate de ego -ul nr. 110/2017, printre altele:

 

(i) nu sunt în dificultate financiară;

 

(ii) nu sunt într -un litigiu, în calitate de inculpat, cu Ministerul Finanțelor Publice și/sau Instituția financiară parteneră;

 

(iii) nu au datorii restante în ultimele 6 luni anterioare cererii de garanții de stat;

 

(iv) nu li se interzice să emită cecuri la data aprobării creditului și nu au avut incidente majore cu note la ordin în ultimele 6 luni;

 

(v) procedura de insolvență nu a fost deschisă în respectul lor;

 

(vi) oferă garanții de garanție instituției financiare;

 

(vii) nu au obligații fiscale restante sau alte obligații bugetare de stat gestionate de organismul central fiscal;

Care sunt facilitățile instalate de ego -ul nr. 29/2020 cu privire la finanțare?

(a) Acordarea unei garanții de stat pentru unul dintre următoarele tipuri de credit:

 

(i) unul sau mai multe credit pentru investiții;

 

(ii) și/sau una sau mai multe linii de credite/credit pentru capitalul de lucru;

 

Notă importantă: Valoarea garanției este limitată, pe baza tipului de întreprindere, a tipului de credit, precum și a statutului financiar al beneficiarului.

 

Garanția acordată de stat poate reprezenta maxim 80% din valoarea împrumutului, iar împrumuturile acordate microinterprizei și întreprinderilor mici pe care le poate reprezenta până la 90%.

 

(b) Ministerul Finanțelor Publice subsectează 100% din dobânda corespunzătoare creditelor, începând cu momentul în care este acordat creditul/linia de credit – dacă este încheiat după 31.03.2020 – și, eventual, până la data de 31.03 .2021.

 

Notite importante:

 

– Există anumite incertitudini/riscuri asociate cu subvenționarea interesului de către stat, având în vedere că:

 

– Subvenția dobânzii trebuie să fie aprobată anual printr -un act normativ cu puterea dreptului;

 

– Subvenția dobânzii va fi acordată pentru următorii doi ani numai în cazul în care creșterea economică estimată este sub nivelul creșterii economice înregistrate în 2020;

 

– Subvenția dobânzii trebuie să fie efectuată în conformitate cu legislația privind ajutorul de stat.

 

(c) Comisia de administrație datorată Fondului Național pentru garantarea creditelor pentru IMM -uri este susținută, cu mai multe limitări, de bugetul de stat.

 

(d) IMM -urile care au obligații fiscale restante sau alte obligații bugetare de stat gestionate de organismul central fiscal pot beneficia de această măsură, cu condiția ca beneficiarul să fie de acord să plătească aceste obligații formularul de credit/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat în cadrul programului .

 

Perioada de finanțare este de maximum 120 de luni pentru credite de investiții și de maximum 36 de luni pentru capitalul de lucru și pot fi prelungite cu maximum 36 de luni.

 

Notă importantă: toate celelalte prevederi de ego nr. 110/2017, care stabilesc obligații sau reprezintă riscuri pentru beneficiarii împrumuturilor rămân aplicabile.

 

Pentru instantaneu, ego -ul nr. 110/2017 stabilește o serie de credite ipotecare legale care sunt constituite pe anumite active ale beneficiarului.

Reglementarea anumitor contracte încheiate de IMM -uri

Cine va beneficia de aceste măsuri?

IMM care:

 

(i) și -au întrerupt sau parțial activitatea pe baza deciziilor emise de autoritățile publice în timpul statului de urgență;

 

(ii) deține un certificat pentru situația de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;

Care sunt măsurile instalate?

(a) posibilitatea de a beneficia de o amânare la plata utilităților – electricitate, gaze naturale, apă curentă, telefon și servicii de internet;

 

(b) posibilitatea de a beneficia de o amânare la plata chirii în raport cu clădirea care este sediul principal sau sediul secundar al IMM -ului;

 

Notă importantă: IMM -urile au posibilitatea de a invoca furnizarea ego -ului nr. 29/2020 în cazul în care acestea sunt avantajoase; În cazul în care IMM -urile beneficiază de dispoziții contractuale sau legale care sunt mai favorabile, le pot invoca pe acesta din urmă.

În ceea ce privește celelalte contracte pendinte, forța majoră poate fi pledată împotriva IMM -urilor numai după încercarea, dovedită cu documente, de a renegocia contractul, pentru a -și adapta clauzele, luând în considerare condițiile excepționale generate de starea de urgență;

 

Eul nr. 29/2020 a stabilit că o circumstanță reprezintă forța majoră dacă

 

(i) este imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil;

 

(ii) rezultă dintr-o acțiune a autorităților de aplicare a măsurilor cerute de prevenire și de abordare a pandemicii generate de infecția cu virusul Cocona Covid-19;

 

(iii) circumstanța a afectat activitatea IMM -ului;

 

(iv) afectarea activității este constatată de certificatul de situație de urgență, dar această prezumție poate fi răsturnată de partea interesată de orice alt tip de probe;

 

(v) Caracterul imprevizibil al circumstanței este analizat în ceea ce privește momentul în care a fost stabilită relația juridică, iar măsurile întreprinse de autorități în conformitate cu decretul de instituire a statului de urgență nu vor fi considerate imprevizibile.

 

În timpul stării de urgență, IMM -urile nu datorează daune lichidate pentru întârzierea îndeplinirii obligațiilor furnizate în cadrul contractelor încheiate cu autoritățile publice.

Reglementarea anumitor contracte încheiate de alți profesioniști; obligații suplimentare pentru profesiile de interes public

Cine va beneficia de aceste măsuri?

(i) Formele de practicare a profesiei notare publice, profesia de avocat și profesia de judecător public,

 

(ii) Practica medicului de familie și practica stomatologică în care cel mai mult 20 de persoane își desfășoară activitatea,

 

(iii) Federațiile sportive naționale și cluburile sportive care dețin un certificat de identitate sportivă

 

Cu conditia ca:

 

(a) activitatea lor este direct afectată de măsurile autorităților publice;

 

(b) Ei îndeplinesc celelalte criterii care urmează să fie stabilite prin decizie guvernamentală.

Care sunt măsurile instalate?

(a) posibilitatea de a beneficia de o amânare la plata utilităților – electricitate, gaze naturale, apă curentă, telefon și servicii de internet;

 

(b) Posibilitatea de a beneficia de o amânare la plata chirii în raport cu clădirea care este sediul principal sau sediul secundar.

 

Notă importantă: invocarea furnizării ego -ului nr. 29/2020 este doar o facultate și ar trebui analizată dacă aceste dispoziții profită pentru beneficiarii prevederilor; În cazul în care există dispoziții contractuale sau alte dispoziții legale favorabile, entitățile afectate le pot invoca.

 

Notă importantă: celelalte măsuri instalate în favoarea IMM -urilor nu sunt furnizate în favoarea acestor profesioniști.

Ce obligații suplimentare sunt oferite pentru profesiile de interes public?

– Ei sunt în obligația de a întreprinde toate măsurile necesare pentru a asigura continuitatea activității, respectând regulile disciplinei sanitare și alte măsuri de protecție și prevenire, iar eșecul de a observa această obligație constituie o infracțiune disciplinară care poate fi sancționată cu excluderea din profesie;

 

– Angajații formularelor de practicare a profesiei care refuză să -și îndeplinească sarcinile de muncă, astfel cum este prevăzut de contractul individual de muncă și, astfel, împiedică desfășurarea activității nu vor avea acces la beneficiile asistenței sociale sau la alte facilități care trebuie acordate în timpul stare de urgență;

 

– Organele de gestionare ale profesii vor întreprinde măsurile necesare pentru a coordona activitatea membrilor profesiei în timpul stării de urgență și vor verifica respectarea obligațiilor și vor comanda măsurile prevăzute de lege.

Facilități fiscale

– Obligațiile fiscale datorate privind cu 21.03.2020 care nu sunt plătite timp de 30 de zile de la încetarea statului de urgență nu vor genera penalități de dobândă sau întârziere, iar aceste obligații fiscale nu vor fi considerate datorate cuvenite;

 

– Procedurile de aplicare a forței cu privire la obligațiile bugetare ale statului efectuate de garnisire sunt suspendate, cu excepția aplicării forțate efectuate pentru recuperarea obligațiilor bugetare de stat stabilite de hotărârile judecătorești pronunțate în cauzele penale;

 

– Măsuri privind impozitul pe profit:

 

(i) Palaniarii care aplică sistemul de declarare și plata profitului fiscal anual, cu plăți anticipate efectuate în fiecare trimestru, pot efectua plățile trimestriale anticipate pentru 2020, la nivelul sumei rezultate din calculul profitului curent al trimestrului curent . Această metodă de calcul va fi menținută pentru fiecare trimestru al anului fiscal 2020.

 

(ii) Măsura prezentată mai sus se aplică plătitorilor de impozite care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic în ceea ce privește plățile anticipate datorate pentru cartierele au rămas din anul modificat 2020, precum și pentru calculul celor plăți corespunzătoare cartierelor din anul fiscal modificat care începe în 2020 și sunt cuprinse în anul calendaristic 2020;

 

– Termenul pentru plata impozitului pe clădire și impozitul pe vehicule este amânat până la 30 iunie incluziv, iar termenul pentru plata anticipată a impozitului pe clădire și impozitul pe vehicule, pentru obținerea bonusului stabilit de consiliul local este amânat până la 30 iunie incluziv.

 

– Termenii furnizați de ego -ul nr. 6/2019 cu privire la instalarea mai multor facilități fiscale sunt extinse, după cum urmează:

 

(i) O nouă perioadă în care debitorii își pot notifica intenția de a-și restructura obligația bugetară de stat este instalată, respectiv perioada 01.02.2020-31.07.2020;

 

(ii) termenul pentru ca debitorii să depună cererea lor de restructurare este prelungit până la 30.10.2020;

 

Notă importantă: Facilitățile fiscale sunt aplicabile tuturor plătitorilor de impozite care datorează obligația fiscală corespondentă, indiferent dacă sunt persoane legale sau naturale și indiferent de a avea calitatea IMM -ului.

Măsuri privind declarația reală a proprietarului benefic

În 2019, una dintre cele mai importante actualizări legale în domeniul luptei și prevenirii spălării de bani a fost reprezentată prin instalarea obligației de a depune Declarația cu privire la adevăratul proprietar benefic de către companii, precum și de asociații și fundații.

 

Termenul de depunere a declarației este prelungit cu 3 luni de la sfârșitul stării de urgență, iar în timpul stării de urgență, depunerea acestei declarații este suspendată.

Măsuri privind împrumuturile acordate de EXIMBANK în numele și contul statului

Aprobarea operațiunilor acordate de EXIMBANK – S.A. în numele și contul statului, care duc la o expunere cumulată cu privire la același debitor sau grup de debitori care depășește peste 50 de milioane. EUR poate fi efectuat și prin mijloacele următorului mechansism:

 

– În cazul în care EXIMBANK oferă fonduri de operator economic din împrumuturile acordate în numele și contul statului înainte de aprobarea guvernului printr -un memorandum, EXIMBANK transmite ministerului finanțelor publice, pentru analiza și aprobarea guvernului, a guvernului, a guvernului, Memorandum de aprobare a acestor operațiuni în termen de 15 zile de la oferirea de fonduri;

 

– În cazul în care operațiunea prezentată mai sus nu este aprobată în termenul stabilit, EXIMBANK este în obligația de a reconstrui fondurile statului diminuate de sumele furnizate operatorilor economici din fondurile proprii ale EXIMBANK.

Măsuri privind împrumuturile acordate de Ministerul Finanțelor Publice

Plata ratelor și intereselor corespunzătoare împrumuturilor acordate de Ministerul Finanțelor Publice către unități/subdiviziuni administrative teritoriale poate fi amânată, la cererea debitorului, pentru o perioadă de trei luni începând cu 21.03.2020.

 

Ministerul Finanțelor Publice poate acorda, la cererea Companiei Naționale UniFarm – S.A., limitată la suma de 1.150.000.000 Ron, pentru o perioadă de 6 luni.

 

Împrumutul va fi utilizat pentru rambursarea primei părți a împrumutului acordat de EXIMBANK în numele și contul statului, iar diferența va fi folosită pentru achiziția urgentă de materiale și echipamente sanitare în contextul epidemiilor de virus corona din România .

Măsuri bugetare publice

În 2020, există corecții bugetare în primul semestru al anului;

 

Starting with 21.03.2020, during the state of emergency instated in Romania, the main credit release officers are authorised to effect transfers of budget credits and unused engagement credits, as applicable, as well as to ensure the necessary funds for enforcing the measures for fighting and preventing the spread of the corona virus, as long as they comply with the approved yearly budget provisions.

 

Based on the communications transmitted by the main credit release officers regarding the transfers described above, The Ministry of Public Finances is authorised to approve the repartition on quarters of the transfers of budget credits and engagement credits.

 

Conclusions

 

The measures for economic support undertaken by the state in the context of the pandemics caused by the new corona virus are mainly focused on SMEs.

 

The specific measures instated with respect to SMEs comprise, on one hand, the expansion of the financing programme IMM INVEST ROMANIA and instating additional facilities to the SMEs in this respect and, on the other hand, regulating certain contractual relationships essential for SMEs. However, the instated measures are far from perfect, and the SMEs must effectively asses the manner in which they should reach to them:

 

(i) SMEs should have in mind that accessing the programme IMM INVEST ROMANIA, even under the current conditions, represents a form of financing the activity which must be reimbursed and which entails a series of significant obligations and risks;

 

(ii) Enforcing the provisions of EGO no. 29/2020 with respect to the contracts concluded by the SMEs is not absolutely favourable to the SMEs and it implies inclusively the risk generated from the conduct of the other party of the contract and potential disagreements could easily generate litigation;

 

The main measures with general applicability over the business environment are represented by fiscal facilities, which mainly encompass the suspension or postponement of the obligation to pay certain taxes.

 

Altogether, EGO no. 29/2020 was concerned on facilitating the access to funding for territorial administrative unities and other entities in the field of public health, in order to ensure the financial necessities for the sanitary system and other public authorities or institutions with having attributions in the fight against the pandemic.