Masurile recomandate de Consiliul Concurentei pentru mentinerea echilibrului pietei

Măsurile recomandate de Consiliul Concurenței pentru menținerea echilibrului pieței în contextul crizei provocate de coronavirus SARS-CoV-2

La 23.03.2020, Comisia Europeană și autoritățile naționale de concurență au emis o declarație comună cu privire la modul de aplicare a regulilor de concurență în timpul crizei cauzate de SAR-CoV-2 Coronavirus.

 

În această privință, s-a remarcat faptul că regulile de concurență sunt suficient de flexibile pentru a ține cont de modificările circumstanțelor pieței, ca urmare a crizei cauzate de coronavirusul SAR-Cov-2, precum și că această situație extraordinară poate declanșa nevoia de companii să coopereze pentru a asigura furnizarea și distribuirea corectă a produselor rare tuturor consumatorilor.

 

În același timp, a fost subliniat importanța de a asigura că produsele considerate esențiale pentru a proteja sănătatea consumatorilor în situația actuală (de exemplu, măști de față, gel de igienizare) rămân disponibile la prețuri competitive.

 

La 26.03.2020, Consiliul de concurență a emis un comunicat de presă recomandând companiilor să implementeze măsuri pentru a menține soldul pieței în contextul curent.

 

Aceste măsuri includ:

 

• Posibilitatea comercianților de a limita cantitățile de produse esențiale achiziționate de o persoană/pe o unică chitanță fiscală pentru a reduce riscul de speculație și pentru a permite mai multor consumatori să obțină consumabile;

 

• posibilitatea comercianților de a modifica programul de operare;

 

• posibilitatea companiilor de a coordona transporturile de marfă și livrările la domiciliu pentru consumatorii cu risc ridicat, pentru a crește eficiența ofertei cu produsele de bază și pentru a asigura o distribuție echilibrată a acestor produse;

 

• posibilitatea producătorilor de a stabili prețuri maxime pentru produsele lor pentru a limita creșterile nejustificate ale prețurilor la nivel de distribuție;

 

• Posibilitatea platformelor de tranzacționare online de a monitoriza fluctuațiile prețurilor produselor esențiale și de a adopta o politică de limitare a creșterii nejustificate sau

 

• Posibilitatea suspendării vânzării anumitor produse dacă este suspectat abuz.

 

Consiliul de concurență a subliniat că această criză cauzată de SAR-Cov-2 Coronavirus nu trebuie să fie un motiv pentru a crește prețurile fără o justificare obiectivă, pentru a face schimb de informații sensibile, pentru a exclude concurenții de pe piață sau pentru a abuza de o poziție dominantă.