Forța majoră și COVID-19. Tipic sau atipic

Forța majoră și COVID-19. Tipic sau atipic. Soluții și propuneri practice

Decretul nr. 195/16.03.2020 al președintelui român pentru a institui starea de urgență pe întregul teritoriu România („Decretul”), în urma pandemicilor cauzate de noul virus Corona prevede că Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri („Meebe ”) Va elibera, la cerere, certificate pentru situația de urgență („ CES ”) în favoarea operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul CovID-19, pe baza documentelor de susținere.

 

Împreună cu instanța de susținere a măsurilor pentru activitatea economică prin ego -ul nr. 29/2020 cu privire la anumite măsuri economice, fiscale și financiare („Eul nr. 29/2020”) AD, precum și ego -ul nr. 30/2020 pentru modificarea și finalizarea anumitor acte normative, precum și pentru stabilirea măsurilor privind protecția socială în contextul contextului Circumstanțele epidemiologice determinate de răspândirea virusului corona SARS-CoV-2 („Eul nr. 30/2020”) au rezultat, care va exista utilitatea practică a CES: acces la o serie de beneficii/măsuri acordate de stat Operatorii economici sunt condiționați prin obținerea unui CES.

 

În ceea ce privește procesul de obținere a unui CES, după ce un proiect de decizie guvernamentală de reglementare a acestei proceduri a circulat în spațiul public, ordinul Meebe nr. 791/2020 cu privire la acordarea certificatelor pentru situația de urgență operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 („Ordinul nr. 791/2020”) a fost publicată în Gazeta oficială nr. 248 din 25.02.2020.

 

Există diferențe semnificative între proiectul deciziei guvernamentale și formularul sau ordinea nr. 791/2020 care este acum în vigoare. Astfel, având în vedere că actul normativ care a fost adoptat și produce efecte juridice în ordinea nr. 791/2020, vom prezenta procedura pentru obținerea CES și caracteristicile acesteia, deoarece acestea sunt reglementate de Ordinul nr. 791/2020.

Ce este un CES?

CSE este un certificat acordat de Meebe la cererea operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemicii SARS-CoV-2, cu scopul de a fi utilizat în raport cu instituțiile publice pentru obținerea instalațiilor/susținerea măsurilor sau în raport cu parteneri comerciali, în condițiile legii.

 

Meebe urmează să emită două categorii de CES, respectiv:

 

(i) CES de tip 1 (albastru) – pentru solicitanți, a căror activitate a fost întreruptă total sau parțial, în urma deciziilor emise de autoritățile publice competente, în conformitate cu legea, în timpul stării de urgență;

 

(ii) CES de tip 2 (galben)-pentru solicitanți, a căror cifră de afaceri a scăzut în perioada martie 2020, cu cel puțin 25% în ceea ce privește cifra de afaceri medie în ianuarie-februarie 2020.

 

Cu toate acestea, un operator economic va putea obține un singur tip de CES.

Cine poate obține un CES?

Una dintre principalele întrebări la care fiecare operator economic trebuie să cunoască răspunsul este cine are dreptul să obțină un CES, astfel încât să poată beneficia de măsurile de sprijin condiționate prin obținerea acestuia?

 

În conformitate cu comanda nr. 791/2020, CES poate fi obținut de către orice operator economic a cărui activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-COV-2- indiferent de domeniul său de activitate- dacă îndeplinește cel puțin una dintre condițiile alternative:

 

(a) Activitatea operatorului economic a fost întreruptă total sau parțial, în urma deciziilor emise de autoritățile publice competente, conform legii în timpul statului de urgență.

 

Acesta va fi cazul operatorilor economici a căror activitate a fost limitată sau suspendată de ordonanța militară adoptată, cum ar fi:

 

– Restaurante, hoteluri, cafenele sau alte locuri publice care desfășoară activități de servire și consum de produse alimentare și băuturi alcoolice sau nealcoolice, a căror activitate a fost restricționată prin ordonanța militară nr. 1/2020;

 

– Operatori economici care desfășoară activități culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, divertisment sau jocuri de noroc, spa și tratamente de îngrijire personală, în spații închise, a căror activitate a fost suspendată prin ordonanța militară nr. 1/2020;

 

– Operatorii economici care organizează și transportă evenimentele noastre la care au participat mai mulți oameni, în spații deschise, a căror activitate a fost restricționată și, în unele cazuri, interzisă de ordonanța militară nr. 1/2020;

 

– Operatorii economici care efectuează anumite tipuri de transport (de exemplu, transportul medicamentelor în străinătate, transportul aerian pe anumite rute) a căror activitate a fost restricționată și, în unele cazuri, interzisă de ordonanța militară nr. 1/2020;

 

– Practici stomatologice, a căror activitate a fost suspendată de ordonanța militară nr. 2/2020;

 

– Operatorii economici care efectuează în detaliu comerț de produse și servicii în centrele comerciale în care mai mulți operatori economici își desfășoară activitatea, cu excepția furnizorilor de produse alimentare, veterinare sau farmaceutice și operatorul care furnizează servicii de curățare, a căror activitate a fost suspendată de ordonanța militară nr. 2/2020;

 

(b) În martie, cifra de afaceri a unui operator economic a scăzut cu minimum 25% în ceea ce privește cifra de afaceri medie din ianuarie-februarie 2020, indiferent de faptul că această circumstanță se datorează unei restricții a activității ordonate de autoritățile competente.

 

Acesta ar fi cazul oricărui operator economic care, deși nu a fost afectat de măsurile restrictive de activitate impuse de ordonanțele militare, are o cifră de afaceri scăzută de cel puțin 25% în ceea ce privește perioada ianuarie-februarie 2020.

 

Această soluție adoptată de Executiv este discutabilă în ceea ce privește eficacitatea acesteia, considerând că, în acest moment, se pare că o serie de operatori economici nu ar putea accesa măsurile condiționate de CES, chiar dacă activitatea lor este în mod semnificativ afectată de pandemici .

 

De exemplu, comanda nr. 791/2020 pare să excludă, în acest moment:

 

(i) Operatorii economici a căror cifră de afaceri nu a scăzut în martie – de exemplu, pentru că au strâns sume de bani datorate pe motivele performanțelor contractuale din lunile precedente, dar termenul pentru plata prețului a fost stabilit în martie – dar va scădea semnificativ în aprilie – de exemplu, având în vedere lipsa comenzilor din martie.

 

(ii) Operatorii economici ale căror cifre de afaceri nu au scăzut așa cum este prevăzut de lege, ci ale căror cheltuieli au crescut în mod semnificativ din cauza pandemiilor – de exemplu, din cauza prețurilor mai mari solicitate de furnizorii lor, din cauza creșterilor cheltuielilor pentru asigurarea curățării și Dezinfecția locului de muncă, din cauza cheltuielilor sporite ale personalului.

 

Cu toate acestea, trebuie să luăm în considerare faptul că circumstanțele și inclusiv măsurile întreprinse de autorități evoluează constant, iar ipoteza că măsurile ar putea fi completate sau extinse nu poate fi exclusă.

Care este procedura pentru obținerea unui CES?

Pentru a facilita obținerea CES de către operatorii economici, Ordinul nr. 791/2020 a oferit o procedură relativ simplă, care va avea loc exclusiv on -line.

 

Cererea de eliberare a unui CES este depusă de solicitant, exclusiv electronic, pe platforma http://prevenire.gov.ro/, iar eliberarea certificatelor va fi efectuată automat și electronic, după ce sistemul va validează solicitarea. Adaptarea și funcționarea platformei online trebuie să fie asigurate în termen de 5 zile de la data publicată Comanda nr.791/2020.

 

CES sunt valabile chiar și fără a fi semnate sau ștampilate și pot fi verificate pe platforma http://prevenire.gov.ro/, prin seria și numărul lor.

 

Pentru a obține un CES, solicitantul trebuie să se încarce pe platformă:
(i) datele de identificare, inclusiv documentele privind autorizarea activității sale în cazul în care nu este înregistrată la Registrul Comerț;

 

(ii) Declarația declarată de reprezentantul legal, pentru a atesta că toate informațiile și documentele care susțin cererea de obținere a CES sunt reale și respectă legislația în vigoare cu privire la tipul de certificat solicitat, referindu -se fie la totalul total sau întreruperea parțială a activității sau la scăderea cifrelor de afaceri în cuanticul indicat.

 

Declarația trebuie să fie semnată electronic și, în cazul în care reprezentantul legal nu deține o semnătură electronică, el poate semna declarația în manuscris. Cu toate acestea, toate documentele (inclusiv declarația) încărcate pe platformă trebuie să fie semnate electronic de o persoană desemnată în acest sens.

 

În total, comanda nr. 791/2020 prevede că Meebe eliberează CES doar în timpul stării de urgență în România.

 

Reprezentanții legali ai operatorilor economici trebuie să considere că, chiar dacă procedura de a obține un CES pare destul de simplă, precizia datelor menționate în cadrul declarației (în special datele privind cifra de afaceri) este de cea mai mare importanță, având în vedere că completarea din mod defectuoasă Declarația ar putea atrage răspunderea penală pentru a comite infracțiunea de a face declarații false.

 

În acest sens, ordinea nr. 71 În cazul în care suspiciunile rezonabile cu privire la obținerea CES cu încălcarea dispozițiilor legale sau prin certificarea circumstanțelor juridice sau de fapt false de către solicitant apar, organismele competente vor fi trimise pentru a lua toate măsurile necesare.

 

Mai mult, chiar dacă completarea defectuoasă a declarației nu ar reprezenta o infracțiune, posibilitatea ca operatorul economic să fie în obligația de a rambursa sumele de bani de care a beneficiat sau de a plăti daune partenerilor săi contractuali nu poate fi exclusă.

De ce este necesar CES?

În acest moment, CES este necesar pentru accesarea mai multor măsuri de asistență furnizate de ordonanțele emise de guvernare, respectiv:

 

(a) Contracte încheiate de IMM -uri pentru servicii de utilitate și închiriere de locuri pentru stabilirea sediului

 

Pe baza CES, IMM -urile care și -au întrerupt sau parțial activitatea în timpul stării de urgență, pe baza deciziilor emise de autoritățile publice competente, conform legii, au posibilitatea de a beneficia de amânarea plăților pentru utilități – electricitate, natural Serviciile de gaz, apă curentă, telefon și internet, precum și pentru închiriere în ceea ce privește spațiul care servește ca sediu principal sau sediu secundar, așa cum este furnizat de Art. X par. (1) din ego -ul nr. 29/2020.

 

Astfel, IMM -urile care doresc să beneficieze de această măsură trebuie să obțină un tip de tip 1 (albastru).

 

Aceeași măsură este instalată și în favoarea (i) formularelor de practicare a profesiei notare publice, a profesiei de avocat și a profesiei publice de judecător, (ii) practica medicului de familie și practica stomatologică, unde la cele mai multe persoane își desfășoară activitatea , (iii) Federațiile sportive naționale și cluburile sportive care dețin un certificat de identitate sportivă dacă activitatea lor este direct afectată de măsurile autorităților publice. Condițiile specifice în care aceste entități vor putea accesa măsura trebuie să fie determinate de decizia guvernamentală.

 

(b) Scutirea de la plata daunelor lichidate pentru întârzierea datorată autorităților publice de către IMM -uri

 

În timpul stării de urgență, IMM -urile care obțin un CES de tip 1 (albastru) nu vor datora daune lichidate pentru întârzierea îndeplinirii obligațiilor furnizate în cadrul contractelor încheiate cu autoritățile publice, astfel cum sunt prevăzute de Art. X par. 4 de ego nr. 29/2020.

 

(c) dovezi de forță majoră

 

Artă. X par. 3 din ego nr. 29/2020 prevede că atunci când CES constată că activitatea unui operator economic a fost afectată, aceasta reprezintă un motiv pentru a presupune existența unui caz de forță majoră. Cu toate acestea, prezumția poate fi răsturnată de orice tip de dovezi. Având în vedere caracterul deficitar al furnizării ego -ului nr. 29/2020, este încă de văzut ce efecte juridice vor avea acest text asupra relațiilor contractuale și, în cele din urmă, în care instanțele de drept au investit cu litigii privind nerespectarea obligației contractuale o vor interpreta.

 

(d) Sprijinirea despăgubirii pentru șomajul tehnic de către stat
În anumite condiții, statul va susține indemnizația plătită de angajator angajaților pentru perioada în care contractul individual de muncă este suspendat, la inițiativa angajatorului, pe motive de artă. 52 par. (1) litera c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.

Având în vedere că mecanismul acestei măsuri de sprijin a fost, de asemenea, analize într -un material diferit, ne vom concentra pe cazurile la obținerea CES este necesar pentru a primi sumele de bani reprezentând despăgubirea din stat.

 

În esență, statul va susține despăgubirile plătite de angajator – indiferent de faptul că angajatorul este un IMM – într -unul din cele două cazuri:

 

(i) Angajatorii își întrerup activitatea în totalitate sau parțial pe baza deciziilor emise de autoritățile publice competente în conformitate cu legea, în timpul stării de urgență și dețin un CES de tip 1 (albastru).

 

sau

 

(ii) Angajatorii își reduc activitatea în urma efectelor epidemiilor COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a plăti toți angajații. În acest caz, angajatorii trebuie să prezinte o declarație de declarație din care rezultă că angajatorul înregistrează cifrele de afaceri care au scăzut cu cel puțin 25% din media ianuarie-februarie 2020, precum și că angajatorul nu are capacitatea financiară de a plăti toate angajații lor.

 

Trebuie să subliniem din nou riscurile asociate declarației de declarație, mai ales atunci când această declarație ar trebui să cuprindă o frază care are un sens ambiguu, respectiv existența sau existența capacității financiare de a plăti toți angajații.

 

În acest caz, ego -ul nr. 30/2020 nu cuprinde obligația de a obține un CES, dar observăm că situația descrisă se suprapune parțial cu cazurile în care ar trebui emisă un CES de tip 2 (galben).

 

Aparent, în acest caz, obținerea unui CES de către angajator nu ar fi necesară, având în vedere că ego -ul nr. 30/2020 nu oferă în mod expres această condiție, că situația descrisă de ego -ul nr. 30/2020 oferă o condiție suplimentară, respectiv că angajatorul nu are capacitatea financiară de a -și plăti toți angajații – ipoteză care nu este acoperită de declarația completată pentru obținerea CES de tip 2 (galben) – precum și de faptul că Un ordin ministerial nu poate deroga sau adăuga la un act normativ de nivel superior.

 

Cu toate acestea, nu este exclus faptul că această nepotrivire între dispozițiile legale va crea interpretări contrare ale dispozițiilor și dificultăți eventuale pentru angajatori.

Concluzii

Chiar dacă instalația de măsuri care ar susține mediul economic trebuie să fie salutată, observăm că adoptarea pachetului propriu -zis de acte normative este, pe de o parte, insuficient în acest moment și, pe de altă parte, din actele normative reale, poate apărea interpretare contrară care ar putea duce la mai multe dificultăți pentru antreprenori.

 

Astfel, în ciuda caracterului relativ simplu al procedurii care trebuie efectuat pentru obținerea unui CES, recomandăm operatorilor economici să analizeze în detaliu prevederile ordinului nr. 791/2020 sunt aplicabile în respectul lor înainte de a semna și de a depune orice declarație și de a lua în considerare toate riscurile potențiale.

 

În total, operatorii economici trebuie să asigure un flux rapid și continuu în ceea ce privește obținerea CES și alte documente care pot fi solicitate pentru accesarea măsurilor de asistență instalate de autorități, luând în considerare atât termenii scurti, cât și (uneori) nepotriviți aplicabili, precum și cei Risc ca anumiți angajatori cheie să nu poată îndeplini sarcinile de muncă.