Actualizare legală GEO 37 2020

Suspendarea obligațiilor de plată pentru contracte de credit și leasing. Ordonanța guvernului de urgență nr. 37/2020

Probleme generale

Având în vedere agravarea noului răspândire a coronavirusului, în România, starea de urgență a fost stabilită prin decretul nr. 195/2020 cu privire la înființarea stării de urgență pe teritoriul României și au fost adoptate numeroase măsuri care vizează restricționarea sau suspendarea anumitor activități economice.

 

Deoarece au apărut deja și sunt anticipate dezechilibre economice semnificative, au fost adoptate mai multe măsuri pentru protejarea și susținerea mediului de afaceri, în special în ceea ce privește întreprinderile mici și mijlocii („IMM-uri”), dar și pentru populație, pentru a combate acest negativ impact.

 

În cadrul pachetului de documente legislative adoptate de autoritățile românești pentru a sprijini mediul de afaceri, Ordonanța de urgență nr. 37/2020 privind acordarea de facilități pentru împrumuturi acordate de instituții de credit și instituții financiare non-bancare către anumite categorii de debitori („Geo nr. 37/2020”), prin care o serie de măsuri aplicabile entităților juridice, alți profesioniști sau întreprinderi, precum și persoane ca consumatori.

Geo No.37/2020 a furnizat facilități

Geo nr. 37/2020 stabilește măsura suspendării, la cererea debitorului, obligația de a plăti ratele aferente împrumuturilor, reprezentând ratele de capital, dobânzi și comisioane, acordate debitorilor de către creditori până la data intrării în vigoare a acestei situații de urgență Ordonanță, pentru o perioadă de până la 9 luni, dar nu mai târziu de 31.12.2020 („suspendarea obligațiilor de plată”).

 

Geo nr. 37/2020 reglementează:

 

(i) domeniul aplicației de facilitate de aplicare al facilitatii, în ceea ce privește contractele, creditorii și debitorii cărora se aplică măsura;

 

(ii) condiții generale pentru accesarea instalației de către debitori;

 

(iii) condiții specifice pentru accesarea instalației, aplicabile persoanelor naturale debitori și persoane juridice sau profesioniști debitori;

 

(iv) efectele facilității;

 

(v) procedura prin care se poate accesa instalația;

 

(vi) Măsuri instituite în favoarea creditorilor.

Domeniul aplicației. Contracte. Creditori. Barrowers

Geo nr. 37/2020 se aplică cu privire la:

 

(a) contracte de credit sau (b) contracte de închiriere care îndeplinesc următoarele condiții generale:

 

(i) Legea românească le este aplicabilă;

 

(ii) Împrumutul nu a ajuns la maturitate înainte de intrarea în forța GEO nr. 37/2020;

 

(iii) Creditorul nu a declarat maturitatea anticipată a împrumutului înainte de intrarea în vigoare a Geo nr. 37/2020;

 

Încheiat între creditori:

 

(i) instituții de credit;

 

(ii) Instituții financiare care nu sunt bancare

 

(iii) sucursale ale instituțiilor de credit străine și instituțiilor financiare care nu sunt bancare care operează pe teritoriul României;

 

și Barrowers:

 

(i) Persoane naturale, categoria în care sunt incluse și persoanele naturale care sunt profesionale:

 

– persoane naturale autorizate;

 

– întreprinderi individuale și familiale;

 

– Profesiile liberale și cele practicate în conformitate cu legile speciale, indiferent de forma exercitării profesiei;

 

Notă: În Geo nr. 37/2020 Nu este clar dacă, în cazul în care se face referire la persoane naturale, normele se referă și la categoria persoanelor naturale care au calitatea profesionistului.

 

(i) Entități juridice.

Condiții generale pentru a accesa instalația

La data stabilirii stării de urgență pe teritoriul României – nu la data intrării în vigoare a Geo nr. 37/2020 – Debitorii nu înregistrează plățile întârziate datorate;

 

În mod excepțional, debitorii care au înregistrat restanțe la data înființării statului de urgență, ar putea beneficia de o instalație dacă își efectuează plata restantă înainte de a solicita suspendarea obligației de plată;

 

Veniturile debitorilor au fost afectate direct sau indirect de situația gravă generată de pandemia Covid-19, în conformitate cu regulile de aplicare a acestei ordonanțe de urgență.

 

Notă: Regulile cererii trebuie să fie elaborate de Ministerul Finanțelor Publice și să fie aprobate prin decizie guvernamentală în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a GEO nr. 37/2020.

Condiții specifice pentru accesarea instalației

NOTĂ: Din interpretarea textului, se pare că aceste condiții specifice trebuie să fie îndeplinite de către debitori persoane juridice și persoane naturale care au calitatea profesioniștilor, cu excepția numai a persoanelor naturale care au calitatea consumatorilor.

 

Debitorii menționați mai sus trebuie să îndeplinească una dintre următoarele condiții alternative:

 

a) Întrerupeți întreaga sau o parte a activității ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente, conform legii, în timpul statului de urgență a decretat și deține certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – adică debitorii dețin un certificat de urgență de tipul 1 (albastru); sau

 

b) Deține certificatul pentru situații de urgență emise de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, care stabilește, pe baza declarațiilor privind responsabilitatea proprie a debitorilor, diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu cel puțin 25% în martie 2020, în Relația cu media ianuarie și februarie 2020 – adică debitorii dețin un certificat de urgență de tip 2 (galben); sau

 

c) se află într -o situație de „întrerupere parțială sau totală a activității ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente în timpul stării decretate de urgență”;

 

NOTĂ: Din modul defect în care textul lui Geo nr. 37/2020 nu apare dacă această ultimă condiție alternativă a fost furnizată ca o condiție de sine stătătoare, în care nu ar fi necesară obținerea certificatului de urgență sau este o eroare simplă de formulare, care se suprapune cu ipoteza din punctul A).

 

Cumulativ, debitorul nu trebuie să fie insolvabil la data solicitării suspendării rambursării creditului, potrivit informațiilor disponibile pe site -ul web al Registrului Național al Comerțului.

Efectele accesului instalației

Ratele de capital, dobânzile și comisioanele, pentru o perioadă de maxim 9 luni, care nu poate depăși data de 31.12.2020.
efecte secundare:

 

(i) posibilitatea de a depăși perioada maximă de credit cu o perioadă egală cu durata suspendării obligațiilor de plată;

 

(ii) În cazul debitorilor persoane naturale pentru care prelungirea scadenței împrumuturilor depășește limita de vârstă, creditorii vor trece la restructurarea împrumuturilor, astfel încât debitorii să se potrivească limitei de vârstă la data datei maturitatea împrumutului;

 

(ii Noua maturitate a împrumuturilor, după suspendarea perioadei.

 

NOTĂ: Pentru dobânda prin care capitalul este crescut, dobânda va fi datorată, în funcție de condițiile contractului de credit / leasing.
Excepție de la capitalizarea dobânzii: pentru împrumuturile ipotecare contractate de persoane naturale, dobânda aferentă perioadei de suspendare reprezintă o datorie distinctă și independentă în raport cu celelalte obligații care decurg din contract.

Notă - Consecințe de excepție:

– dobânda datorată pentru această datorie este de 0% și va fi plătită sezonier de către debitori, în 60 de rate lunare egale, începând cu luna imediat după sfârșitul perioadei de amânare;

 

– Plata acestei datorii distincte este garantată 100% de statul român, prin scrisori de garanție;

 

– În cazul în care statul plătește creditorilor anumite sume pe baza scrisorilor de garanție, aceștia vor constitui datorii bugetare și vor fi recuperate de la debitori de către organismele fiscale competente ale Agenției Naționale pentru Administrație Fiscală, conform prevederilor Codului de Cod procedura fiscală;

 

– Debitorii datorează obligații de impozitare accesorii care sunt calculate și comunicate de organismele fiscale competente ale Agenției Naționale pentru Administrație Fiscală în conformitate cu Codul procedurii fiscale.

Procedură prin care se poate accesa instalația

Debitorii trebuie să trimită creditorilor o cerere care îndeplinește următoarele condiții:

 

– este transmis în format de litere sau prin poștă electronică, la datele de contact specificate în acordul de credit sau printr -un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor; sau

 

– Dacă debitorul nu poate transmite cererea în formularul de mai sus, el o poate formula oral, prin telefon, la un număr de telefon dedicat care va fi anunțat de fiecare creditor pe pagina sa web, caz în care creditorul are obligația de a înregistra apel ;

 

– Se transmite în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței actuale de urgență (30.02.2020).

 

Notă: Se recomandă trimiterea cererii printr -o metodă care permite destinatarului să confirme chitanța.

 

Creditorul analizează cererea și o aprobă în condițiile prevăzute în regulile de aplicare a acestei ordonanțe de urgență.

 

Notă: Extinderea duratei contractuale are efecte de la data comunicării cererii de suspendare adresate creditorilor, cu condiția ca cererile să fie aprobate de creditori.

 

Ammendarea acordurilor de credit este produsă prin efectul legii, fără încheierea documentelor suplimentare, iar creditorul notifică debitorului clauzele contractuale modificate pentru punerea în aplicare a dispozițiilor GEO nr. 37/2020 în termen de 30 de zile de la primirea cererii.

Măsuri stabilite în favoarea creditorilor

În anumite condiții, arătate mai sus, dobânda la ratele suspendate este capitalizată, iar debitorii vor datora dobânda pentru acest lucru în condițiile contractului de credit;

 

Plata dobânzii aferente perioadei de suspendare pentru împrumuturile ipotecare contractate de persoane naturale, care nu valorifică, dar va constitui o datorie distinctă, este garantată în 100% de statul român, prin MFP;

 

În acest scop, MFP este autorizat să trimită F.N.G.C.I.M.M. Având în vedere emiterea de scrisori de garanție în numele și în numele statului în favoarea creditorilor;

 

Acordarea și administrarea garanțiilor de stat se face pe baza unui acord de garanție încheiat între F.N.G.C.I.M.M. și creditori. Modelul acordului de garanție este aprobat prin ordinul ministrului finanțelor publice în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a acestei ordonanțe de urgență;

 

Fiecare creditor comunică F.N.G.C.I.M.M. Din punct de vedere propriu, valoarea totală a angajamentului de garanție care rezultă din cumularea sumelor de plată în conformitate cu programele de plată ale sumelor reprezentând dobânda datorată de către debitori.

Concluzii

Scopul măsurii stabilite de Geo nr. 37/2020 este de a permite debitorilor afectați de Pandemia COVID-19 să beneficieze, la cerere, de la suspendarea obligațiilor de plată aferente contractelor de credit sau de leasing pentru o perioadă de la o lună la nouă luni, dar care nu depășește din 31.12. 2020.

 

În acest moment, în raport cu anumite clarificări ale Geo nr. 37/2020 și în comparație cu lipsa normelor metodologice la care geo nr. 37/2020 se referă, condițiile în care un debitor poate accesa facilitatea pentru suspendarea obligațiilor de plată nu sunt finalizate.

 

Unele dintre soluțiile adoptate par a fi nejustificate sau insuficient corelate – de exemplu, deși instalația a fost adoptată în raport cu o problemă pe termen lung, motiv pentru care se poate extinde până la 9 luni, este inexplicabil de ce poate fi doar Accesat de debitorii care au suferit reduceri ale încasărilor în martie, excluzând, cel puțin aparent, cei ale căror încasări încep să scadă în lunile următoare, din aceleași motive.

 

Suspendarea obligațiilor de plată ale debitorilor va aduce, de asemenea, obligații suplimentare, care rezultă din (i) prelungirea perioadei de credit, (ii) capitalizarea dobânzii, în cazul anumitor credite, cu consecința creșterii dobânda totală plătită, (iii) riscul care rezultă din garanția oferită de stat, în cazul creditelor ipotecare încheiate de persoane naturale.

 

În urma aplicării acestei facilități, creditorii vor primi fie un dobândă sau beneficii mai mari de la garanția anumitor datorii prin scrisori de garanție emise de stat, reducând astfel riscurile care le -ar fi putut afecta prin implementarea facilității pentru a suspenda obligațiile plată.